6nylon
Lokalizacja

Dynarska 3, 01-493 Warszawa

Kontakt

793 778 889

Modyfikacje elementów

Ukończone projekty

VW Passat B6

Z nieba do piekła… i z powrotem 🙂
Tak można w skrócie opisać całą historię powstawania customowego tworu który jest tematem niniejszego wpisu.
Jeszcze w 2022 roku trafiła do nas oryginalna dokładka tylnego zderzaka Passata B6 2008 r, aby poddać ją prostej modyfikacji kształtu 😉
Wstępny projekt zakładał wykonanie kołnierzy dookoła otworów końcówek układu wydechowego. Miało to pozwolić otrzymać efekt głębi otworów oraz przysłonięcie od góry końcówek układu wydechowego. Do ich konstrukcji wykorzystano kawałki tworzywa PP+EPDM+T10, które idealnie spawały się z materiałem dokładki PP+EPDM+T5.
Efekt modyfikacji był tak udany, że klient zdecydował się że pójdziemy krok dalej i wykonamy kompletnie customową przeróbkę która pozwoli nadać przestrzenny kształt całej dokładki. Tym sposobem rozpoczął się „piekielny” etap tej modyfikacji 😉
Po otrzymaniu od klienta kilku zdjęć której obrazowały efekt finalny jaki chce uzyskać jeśli chodzi o kształt, przystąpiliśmy do wykonania projektu modelu 3D dokladki. Jako bazę wykorzystano skan 3D wykonany z użyciem skanera Einscan HX. Na jego bazie wykonano kompletny model zarysu dokładki w postaci powierzchniowej, który następnie został przekształcony w bryłę.
Zamysłem było utworzenie zewnętrznych kształtów oraz ich wydruk na drukarce 3D z tworzywa Polipropylen (PP) firmy Fiberlogy – filaments , co pozwoli na ich przyspawanie do powierzchni dokładki. Kompletny kształt zewnętrzny dokładki został wydrukowany w 6 częściach, które zostały następnie połączone odpowiednim spoiwem z oryginalna dokładka.
Finalny kształt i nierówności zostały wyrównane za pomocą metody nadlewania spoiwami, aby uniknąć nadmiaru szpachli na finalnym kształcie.
Po zakończeniu prac, zaskakująca była waga takiej finalnej dokładki: konstrukcja waży około 4 kg. Więc można powiedzieć że czuć wagę tej pracy

Galeria:

Mercedes Benz C209 AMG Black Edition

1 z 500set w świecie Mercedes Black Series
Unikat – tak jednym słowem można określić samochód, którego fragment został poddany u mnie kompleksowej rekonstrukcji z użyciem skanowania i druku 3D.
W moje ręce trafił błotnik przedni od prawdopodobnie jedynego modelu w Polsce Mercedesa C209 AMG Black Series z silnikiem 6.3 litra. Błotnik wykonany z mieszanki PUR+GF20 w celu zmniejszenia wagi samochodu. Element ten jest już niedostępny jako nowy, natomiast jako używany praktycznie nie do namierzenia 🙂
Błotnik w wyniku dosyć sporej kolizji, stracił praktycznie 1/4 swojej powierzchni i wymagał skomplikowanej odbudowy. Ręczne metody naprawy przy tak dużej powierzchni, prawdopodobnie nie przyniosłyby dobrych rezultatów jeśli chodzi o dokładność odwzorowania kształtu i detali.
W związku z tym do odbudowy wykorzystałem możliwości procesu skanowania 3D, które z dokładnością do 0,5 mm był w stanie odwzorować powierzchnię i kształt błotnika.
Wykorzystując odpowiednie oprogramowanie firmy Einscan otrzymałem geometrię, która dalej była już obrabiana w systemie drukarki 3D.
Do wydruku 3D cały model został podzielony na 4 części ze względu na ograniczenie gabarytowe stołu drukarki. Jednak nie było to problemem, ponieważ po wydrukowaniu poszczególnych fragmentów z filamentu ASA firmy Rosa3D, wszystkie fragmenty zostały połączone metodą spawania plastiku.
Kolejnym etapem bylo dociecie błotnika oraz wydrukowanego fragmentu, tak aby krzywizny elementów się pokrywały. Poprawność finalną kształtu potwierdzałem poprzez pomiar charakterystycznych wymiarów oraz sprawdzanie krzywizn za pomocą profilometru w 3 miejscach.
Cały wydruk o gabarycie około 110 x 25 cm został następnie wklejony na dedykowany do PURu klej. Ewentualnie braki albo nierówności powierzchni były następnie uzupełniane dodatkowymi porcjami kleju w formie szpachli 🙂
Tym sposobem kolejny unikatowy element został uratowany od zapomnienia 😉
Kolejna realizacja dotycząca tego samochodu już w następnej relacji – tym razem będzie to kompletny projekt elementu zaprojektowany i wydrukowany jedynie na podstawie zdjęć!

Galeria:

VW Passat B6 R36

Naprawy, przeszczepy, klejenie – powtarzająca się mantra w życiu każdego specjalisty od spawania plastiku. Czasami jednak kiedy ambicja dochodzi do głosu, chcemy czegoś więcej. Czegoś co da upust naszej twórczej wyobraźni.
Projekty wymagające wyobraźni i podejścia technologicznego to szczyt kunsztu tej branży. I właśnie takie chce wykonywać… i taki się trafił w ostatnim czasie 🙂
Pacjent to zderzak tylni od klasycznego Passata B6 wykonany z mieszanki PP+EPDM+TV10. Jeden z klientów który ma ambicje aby przekuć swój samochód w coś niestandardowego, poprosił o przerobienie zderzaka na wzór zderzaka tylnego od wersji ultra sportowej R36. Tego typu zderzak posiadał specjalny dyfuzor (który został dostarczony oddzielnie) oraz podwójne odblaski, których w standardowej wersji nie było.
Praca polegała na obróbce zderzaka w taki sposób aby możliwe było wspawanie dokładki oraz wypełnienie ewentualnych łuk pomiędzy obydwoma elementami. Całość miała zostać wykończona na gładko.
Kolejnym krokiem było zaprojektowanie i wykonanie gniazd pod odblaski, posiadające mocowania zapewniające sztywne osadzenie odblasków w zderzaku. Dodatkowo, w celu zapewnienia jednolitej linii z odblaskami, wykonano przeróbkę zaślepki haka w kształt równoległoboku oraz wyfrezowano lustrzany kształt po przeciwnej stronie.
Końcowym zadaniem była naprawa mocowań zderzaka do ślizgów karoserii, która była już tylko kosmetyką przy poprzednich operacjach 🙂
Nakład pracy na wykonanie tego typu przeróbek to około 16 h.

Galeria:

6nylon
Pracujemy

Pon-Pt 9.00 - 17.30

siedziba

Dynarska 3, 01-493 Warszawa

O nas:

Firma 6 Nylon specjalizuje się w profesjonalnym spawaniu i zgrzewaniu plastiku oraz oferuje usługi projektowania na zlecenie, druku 3D oraz skanowania 3D, obsługując różnorodne potrzeby klientów w branży motoryzacyjnej i nie tylko.

Linki